Magyarorszag (oftewel Hongarije) - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Gerben Nap - WaarBenJij.nu Magyarorszag (oftewel Hongarije) - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Gerben Nap - WaarBenJij.nu

Magyarorszag (oftewel Hongarije)

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

08 December 2007 | Hongarije, Boedapest

De afgelopen twee dagen ben ik in Budapest geweest, bij een vriend die ik in september in Lodz, Polen, heb leren kennen. Hij heeft me flink wat van de stad laten zien wat ik nog niet kende, aangezien ik de vorige keren dat ik er was er redelijk doorheen gesjeesd ben.

Vandaag bijvoorbeeld, zijn we naar het 'House of Terror' geweest. Dat is de plek waar de fascistische en communistische regimes hun zaken die het daglicht niet konden verdragen afhandelden. Je kon er martelkamers in, en er was een hoop te lezen over de tijd van 1945 tot 1956, het jaar van de opstand. Na die tijd was Hongarije eigenlijk het meest vrije land in het warschaupact.

Ik ben hier heen gelift, zoals eigenlijk wel gewoonlijk ondertussen. Eerst met Julia, met wie ik ook naar Schotland was, naar Berlijn. Dat ging vrij makkelijk, want bij Enschede kwamen we al iemand tegen die helemaal naar Berlijn ging en ons dus wel mee kon nemen. Daarvoor werden we wel bijna weggestuurd door de manager van een tankstation. We deden niets verkeerd, hij vond lifters gewoon niet zo leuk. Gelukkig kwam er, net toen hij kwaad naar buiten kwam stormen, een vrachtwagenchaffeur op ons af om te vragen waar we heen moesten en of we mee wilden:)

Vanuit Berlijn zijn we de volgende ochtend naar Praag gelift, waar Julia's ouders wonen. Dat ging eigenlijk ook heel gemakkelijk. Nadeel was wel dat het zo snel ging dat ik in één van de auto's mn fototoestel vergat.... Dus die was ik kwijt, want ik had geen adres of naam of wat dan ook van die lui.

Enfin, in Praag ben ik 2 nachten gebleven, en vervolgens ook vrij rap naar Budapest gelift, waar ik dus nu zit:)
Morgenochtend vertrek ik naar Niš, in Servie. Daar kan ik bij iemand van hospitalityclub slapen voor een paar nachten, ik denk twee, voor ik de laatste korte etappe naar eindpunt Macedonie afleg. De route voert langs Belgrado, dus die heb ik van't zomer ook al gedaan. Daar heb ik, behalve dan dat ik het wel haalde, wat minder goede herinneringen aan... 3 uur langs de snelweg lopen in de brandende zon is niet iets waar ik op zat te wachten toen.
Gelukkig heb ik gehoord dat de brandende hitte deze week toevallig uit zou blijven, dus dat is alvast een zorg minder:P

Ik denk dat het allemaal wel goed komt, en ik zal weer een berichtje sturen als ik in Niš of Macedonie ben:)

  • 08 December 2007 - 23:03

    Celine:

    Hoi Gerben!
    Mooie verhalen allemaal weer! Klinkt super, ben stiekem best een beetje jaloers, ik ben nog nat van de Groningse regen :-(
    Ik weet niet in hoeverre je een lezer bent, maar als Hongarije je interesseert is 'Geluk' van György Konrád een enorme aanrader.
    Succes met het liften en doe Macedonië de groetje van mij!

  • 08 December 2007 - 23:28

    Hanneke:

    Niš! Tof, daar ben ik van de zomer een paar weken geweest!
    Leuk stadje. Oe en er is een bakkertje met echt de lekkerste broodjes, daar moet je echt even langs! Aan het pleintje met de fontein.. o en mocht je daar toevallig in belanden :$.. zijn ze niet zo blij mee.. :P
    O en nog een ding: IKEA - ondergrondse winkelcentrum.. TE grappig ;)
    Veel plezier weer

  • 17 December 2007 - 20:57

    Marjoleine:

    en wij elke keer maar speuren naar lifters om mee te nemen als we door Europa crossen, maar niks hoor!! Geen èèn!! In Oostenrijk is het 's nachts al -14, dus maak het niet te laat :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Hitchhiking to Patagonia

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 130206

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2011 - 01 Augustus 2012

Vancouver Fever

22 Mei 2010 - 25 Augustus 2010

UCU in Africa

29 Juni 2009 - 15 Januari 2010

The Xiamen Express

11 Oktober 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: