snøw æn knåkkæbrød! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Gerben Nap - WaarBenJij.nu snøw æn knåkkæbrød! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Gerben Nap - WaarBenJij.nu

snøw æn knåkkæbrød!

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

22 Oktober 2007 | Noorwegen, Trondheim

Het heeft een dagje langer geduurd dan dat ik allemaal voorzien had, maar ik ben er dan toch: Trondheim!
Ik had besloten een vriend die ik in Belgrado had leren kennen afgelopen zomer op te zoeken hier. Aangezien ik nog nooit in Noorwegen geweest was, en ik ook de tijd had, leek me dat ook wel een mooi idee.

Na ongeveer een hele dag terug in Nederland te zijn geweest voor mn verjaardag, vertrok ik afgelopen donderdag al liftend richting het noorden. Ik had gepland na 3 dagen hier te zijn, en dan ergens in denemarken en in Oslo te overnachten.
Dat ging de eerste dag natuurlijk al goed mis: les 1, nooit plannen als je gaat liften... Het duurde ruim twee uur voordat ik mn eerste lift kreeg vanuit Maastricht naar iets voorbij Eindhoven. Hartstikke aardige man, maar ik werd wel afgezet op de A2, terwijl ik naar de A50 moest, naar Arnhem. Toen via Utrecht alsnog de goede kant op gekomen, maar toen zat ik wel op de verkeerde snelweg om Noord-Duitsland in te komen: al het verkeer ging naar het zuiden!
Uiteindelijk iemand gevonden die naar de andere kant van Arnhem ging, en daar iemand gevonden die naar Lichtenvoorde, een of ander gat in de achterhoek, ging. Toen ging het allemaal wat langzamer, moest flinke stukken lopen, maar uiteindelijk toch weer meegenomen en via een paar liften uiteindelijk toch weer op de A1 naar Duitsland terecht gekomen. Toen ging het redelijk snel, en ben ik die avond nog tot aan Hamburg gekomen. De man die me de laaste lift samen met zijn zoon meenam zei dat hij me wel af kon zetten daar, maar ik kon ook met m mee naar Lübeck, waar hij woonde en dan kon ik bij hem slapen, en dan zou hij de volgende ochtend vroeg weer naar de goede snelweg naar Denemarken brengen. Dit aanbod werd natuurlijk maar al te graag geaccepteerd! Ze hebben me toen een rondleiding gegeven door de stad, en we hebben samen nog een biertje gedronken, dus mijn avond kon niet meer stuk:)

De volgende dag begon ik net iets voorbij Hamburg, waar de man me had afgezet. Daar kwam ik een stel Nederlanders tegen, helaas was de auto al vol, ze gingen namelijk naar Zweden. Geen punt, even later werd ik door een ouder echtpaar meegenomen tot bovenin Denemarken, waar de boot naar Noorwegen en Zweden vertrok.
Onderweg kwamen we ook een Nederlandse auto tegen. Hé, dat leek wel.....
Eenmaal bovenin Denemarken bleek liften via de boot niet zo gemakkelijk als ik hoopte, en heb ik toen zelf de boot naar Zweden genomen, wat nog best aan de prijs was: 40€! Op de boot loop ik een beetje rond, hoor ik opeens Nederlands! en ja hoor, dezelfde mensen als die ochtend, die ik dus ook had ingehaald met mijn lift:P Gezellig wat gepraat, en in Göteborg zeiden we weer gedag. In götebord had ik inmiddels een slaapplek voor 1 nacht weten te regelen via hospitalityclub, bij een heel aardig meisje uit Litouwen.

De volgende dag ging het eerst wel vrij vlot, en na heel wat aardige liften kwam ik echt 3 en een half uur vast te zitten op een tankstation, waar werkelijk alles wat los en vast zat terug naar Göteborg ging, en wat er dan naar boven ging, zat vol. Uiteindelijk dan toch iemand weten te vinden die me tot halverwege Oslo meenam, en daar werd ik in het donker eigenlijk veel sneller dan ik verwacht had (ik had überhaupt niet meer verwacht meegenomen te worden) meegenomen naar Oslo. Daar in een hostel geslapen, wat natuurlijk ontzettend duur was, maarja, das Noorwegen...

De vierde dag ging gelukkig veel vlotter, en met een hele hoop liften werd kwam ik vrij snel richting het noorden (snel, gezien het verkeer wat er reed, wat niet veel was). Het was donker geworden tijdens mijn op één na laatste lift, waarmee ik al flink wat bergen overstak, en daar heb ik toen ook al sneeuw gezien! Het was vorige week gevallen en nu hard aan het smelten, maar het was er:P Toen ik een tijdje bij een tankstation mensen vroeg of ik mee kon, kwam tot mijn verbazing de tankstationbediende naar me toe om te zeggen dat ik wegmoest: er hadden mensen geklaagd. Dat was echt de eerste keer dat ik dat meemaakte, maar de man zelf was heel aardig, dus ik maakte er geen probleem van (500m verderop was nog een tankstation....). Ik ben toen gewoon naar het volgende tankstation gelopen waar ik na 10 min. een lift vond die helemaal naar Trondheim ging:D
Die man was echt een verhaal apart: hij vertelde dat hij na een ongeluk met een auto op zijn 25e in coma was geraakt, en na 6 maanden weer wakker was geworden! Daarna was hij ontzettend gelovig geworden, en verscheidene mensen dachten dat hij een engel was! Hij was wel ontzettend aardig, en had na het ongeluk, zo zei hij, altijd een glimlach van oor tot oor op zn gezicht:D Hij had ook een kat bij zich in de auto, die werkelijk overal liep tijdens het rijden, en ook gewoon op het stuur zat:P Als hij dan even uit de auto ging om wat te kopen bij het tankstation, ging de kat gewoon toeteren....

Nu in Trondheim, heb vannacht al bij die vriend van me geslapen, hij woont hier samen met 3 andere studenten in een mooi huis wat ze samen huren. Vanavond gaan we eerst naar een toneelstuk, en dan naar een verjaardagsfeest, en komende dagen zijn er veel optredens van bijvoorbeeld jazz-artiesten, dus ik ga me wel vermaken. Ik ben ook van plan wat van de omgeving te gaan bekijken. Als ik dat met het openbaar vervoer wil gaan doen kon dat trouwens nog wel een duur grapje worden: de trein van Oslo naar Trondheim was 100 euro!!

Ik ga nu nog even de stad in, en samen met Trygve, die vriend van me, wat avondeten kopen voordat we naar dat toneelstuk gaan. Doei!

  • 22 Oktober 2007 - 13:08

    Celine:

    Hey cool, doe Trygve de groetjes! Gaat hij nog wat Nederlands zingen? ;-)

  • 22 Oktober 2007 - 14:44

    Marius:

    mooi verhaal weer Gerben. Wat een ervaring om weggestuurd te worden bij een tankstation. Dure trein wel, is de bus net zo duur? Je komt dan wel door een veel gevarieerder gebied, en lang niet zo gehaast als liften via de snelweg!!
    Veel plezier in Trontheim

  • 22 Oktober 2007 - 19:31

    Marjoleine:

    ha, die Gerben! Fijn dat je er bent want het zal wel koud geweest zijn. Maak je mooie foto's?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Hitchhiking to Patagonia

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 122544

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2011 - 01 Augustus 2012

Vancouver Fever

22 Mei 2010 - 25 Augustus 2010

UCU in Africa

29 Juni 2009 - 15 Januari 2010

The Xiamen Express

11 Oktober 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: